رضایتمندی میهمانان در گردشگری

امروزه رضایت مشتری به عنوان یک عنصر کلیدی در واحدهای خدمات گردشگری مطرح است و به طور فزاینده ای یک تمایز برای مقاصدگردشگری محسوب میشود. یک واحدخدماتی درگردشگری برای افزایش رضایت مشتریان خود باید همیشه در فکر واکنش ها و رفتارهای آنها نسبت به نحوه ارائه سرویس و خدمات خود باشد. اگرچه میزان فروش یا سهم بازار می تواند نشانگر عملکرد واحد درخصوص مشتریان باشد ولی با افزایش رضایتمندی مشتریان، آینده بهتری برای واحدخدماتی درگردشگری رقم خواهد خورد.زمانی که یک مشتری از محصولات راضی باشد، ممکن است به خویشاوندان، دوستان و همکاران خویش توصیه کند و این یک فرصت بازاریابی قوی برای واحدخدماتی ایجاد می کند. اما با ایجاد یک نظر منفی درمورد سرویس وخدمات درگردشگری مشتریان می توانند به واحد مربوطه آسیب هم برسانند.رضایتمندی مشتری باید از جنبه ها و شرایط گوناگون مورد بررسی قرار گیرد که این بررسی ها از مسائل روانشناختی و فیزیکی و هنجاری تا جنبه های مثبت و یا منفی گسترش می یابد.

اهمیت رضایتمندی مشتری

یکی از عوامل مهم در موفقیت و موثر در خدمات گردشگری ، رضایتمندی مشتری است. به همین دلیل باید در ارتقای کیفیت محصولات و خدمات مربوطه کوشید تا وفاداری مشتری را افزایش داد. اگر رضایت مشتریان را سنجش واندازه گیری نکنیم، نمی توانیم مشتریان ناراضی و خواسته های مهم آنان را شناسایی کنیم. اگر رقبا سریع تر از شما بتوانند رضایت مشتری های جدید را جذب کنند، کسب وکار شما بامشکل روبرو خواهد خورد.

مشتری مهمترین سرمایه صنعت گردشگری

دربرسیهای وتحقیقات بازاریابی  مشخص شد رضایت مشتری بر روحیه افراد شاغل در گردشگری تاثیر بسزایی دارد.به طور متوسط تعداد خرید مشتریان وفادار از موسسه بسیار بیشتر از تعداد خرید مشتریان جدید می باشد و این نکته دیگر بار اهمیت کار بر روی فعالیت ها و افزایش کیفیت خدمات گردشگری را خاطر نشان می کند. دست یافتن به این امر مهم نه تنها هزینه های بسیار زیادی دربردارد بلکه همچنین برآورده کردن انتظارات و خواسته های مشتریان جدید بسیار دشوارمی باشد. مشتریان راضی محتوای شما را در رسانه های اجتماعی به اشتراک گذاشته و همچنین با پست های خود، ارتباط بیشتری با دیگران برقرار می کنند که این امر تحسین سایر اشخاص را به دنبال خواهد داشت. بعدا می توانید از آن به عنوان تنها یک نمونه از رضایت مشتری در داستان های موفقیت و سابقه درخشان خوداستفاده کنید.

افزایش سود درخدمات گردشگری

رضایت مشتری تاثیر بسیار زیادی در سود تاْسیسات گردشگری دارد. بهترین کیفیت خدمات و برآورده نمودن نیازهای مشتریان موجب رضایت مشتریان شما خواهد شد.نظرات مشتریان واحساسات آنها درمورد برند شما تقویت میکند . اساساْ مشتریان راضی به پیشنهاد رقبای شما توجهی نمی کنند و با وفاداری خود با نام تجاری شما ارتباط برقرار می کنند، خرید می کنند و حتی خدمات شما را به دیگران توصیه می کنند. 

اصول جذب مشتری attraction

• شناخت نیازها و خواسته های مشتریان

• پاسخ دقیق و سریع به پرسش های مشتریان

• توجه به شکایت های مشتریان و سعی در رفع نقایص محصولات

• افزایش ارتباط با مشتری

• ارائه خدمات با کیفیت و جذاب

• تعیین امتیازات خاص برای مشتریان

• پرداخت خسارت در صورت عدم رضایت مشتری

جلب اعتماد مشتریان عاملی برای بقا

رضایت مشتریان زمانی منجر به وفاداری می شود که خدمات بتواند اعتماد مشتریان را جلب کند و به مشتریان اطمینان دهد که همچنان به ارائه خدمات خود با کیفیت عالی ادامه می دهد. اهمیت رضایت مشتری هرگز نباید نادیده گرفته شود. این مسئله باید در زمان برنامه ریزی بازاریابی و سازماندهی موقعیت های تاسیسات مورد توجه قرار گیرد. رضایت مشتری عنصر کلیدی در ایجاد ارتباط طولانی مدت می باشد. امروزه مشتریان به راحتی برند های تجاری خود را تغییر می دهند که این امر اغلب برای تاسیسات گردشگری تهدیدی ایجاد می کند. بدست آوردن رضایت همیشگی مشتریان امری غیرممکن می باشد به همین دلیل باید همیشه به دنبال آگاهی از خواسته های متنوع و متعدد مشتریان باشیم تا رضایتمندی حاصل شود. 

رضایت مشتریان عاملی مهم در رقابت
شما باید از احساسات و نظرات مشتریان خود برای تبدیل محصول خود به یک برند محبوب و مشهور بهره ببرید. در واقع مشتری وفادار برای شرکت شما می تواند عنوان یک بازاریاب را برای خود پیدا کند و این یک راه عالی برای رقابت و پیروز شدن بر رقبای خود است.همواره رقیبان منتظر یک حرکت و تصمیم اشتباه ازناحیه  شما هستند تا بتوانند از این موقعیت پیش آمده یک فرصت ارزشمند برای خود ایجاد کنند و با یک سرویس شگفت انگیز مشتریان شما را به سوی موسسه خود جذب کنند. آگاهی وسنجش رضایت مشتری اولین قدمی است که منجر به کنترل و در نهایت بهبود خدمات گردشگری می شود. این آگاهی از طریق ارتباط با مشتریان، پرسیدن سوالات و دریافت پیشنهادات، استفاده از نظرسنجی های وبسایت و ایمیل ویا هر روش دیگر که در برقراری ارتباط با مشتریان کمک کند می باشد.
 
بهره گیری ازبازخوردهای یافیدبک از مشتریان
برای جلوگیری از ایجاد یک تجربه بد توسط مشتریان، باید اجازه ابراز نظرات و شکایت ها را بدهید.اگر مشتریان شما نتوانند نظرات و یا حتی شکایت های خود را به شما برسانند، آنها این کار را در رسانه های اجتماعی و در میان دوستان و آشنایان خود به صورت یک نظر وعقیده منفی نسبت به شرکت انجام می دهند که به تبع خود می تواند زیان های بسیاری را برای شرکت به وجود آورد. سرمایه گذاری در ابزار بازخورد مشتری، مزایای خاصی را برای شرکت ایجاد می کند. اگر مکانیزم خوبی برای بازخورد مشتری داشته باشید و بتوانید در زمان واقعی و درست پاسخ دهید، می توانید از ابتدا وضعیت را به فرصت بی بدیلی برای خود تبدیل کنید و یک کاربر را به مشتری وفادار شرکت تبدیل کنید.اطمینان حاصل کنید که شما پنل های خاص و مشخصی را برای ارائه پیشنهادات مشتریان ارائه می دهید و به طور مداوم یادآوری کنید که انواع روش های بازخورد برای آنها وجود دارد.
 
سنجش رضایت مشتری
شما نیاز به اندازه گیری رضایت مشتری برای بهبود سرویسش وخدمات خود دارید. چند راه برای اندازه گیری رضایت مشتری وجود دارد اما راه رایج و موثر این است که به سادگی از مشتریان خود بپرسید.تحلیل و بررسی نظرات مشتریان در ارزیابی رضایت آنها کمک شایانی به موسسه خواهد کرد.ارزیابی رضایت مشتری و ادامه یافتن بازخورد، به شما می گوید که تا چه حد نیاز به بهبود و رشد دارید و اطلاعاتی که از طریق این ارزیابی به دست می آورید به شما برای انجام بهتر کار کمک می کند.به طور خلاصه مهم ترین راه برای اندازه گیری رضایت مشتری این است که شما بتوانید تغییرات حاصل شده را در طول زمان اندازه گیری کنید و بتوانید از اطلاعات به دست آمده برای بهبود محصولات و خدمات استفاده کنید.
 
حفظ مشتریان
امروزه مهمترین عامل رشد بلند مدت یک کسب وکار، حفظ مشتریان است. اگر بتوانید بر روی علایق و نیازهای مشتریان تاثیر داشته باشید می توانید به آینده ی شرکت امیدوار شوید و یک کسب وکار پایدار داشته باشید. درواقع ارائه رزش افزوده بیشتر و بهتر به مشتریان و تلاش جهت برتری محصولات و خدمات نسبت به رقبا باعث حفظ مشتریان شما میشود.بررسی و تحلیل منظم بازار و زیرنظر گرفتن اقدامات رقبا توسط هر شرکتی، مهمترین اقداماتی است که شرکت برای حفظ مشتریانش و افزایش سودآوری خود انجام میدهد.
تحقیقات درباره مشتری شامل موارد زیر میشود:
۱-بررسی ویژگی های جمعیت شناختی مشتری
۲-تحلیل خواسته ها و نیازهای مشتری
۳-بررسی الگوی نیاز مشتریان
۴-بررسی الگوی مصرف مشتریان
۵-بررسی میزان وفاداری مشتریان
۶-اندازه گیری میزان رضایت مشتریان از خدمات
 
ارزیابی رضایت مشتری 
امروزه شاهد رشد روزافزون گردشگری درایران هستیم و تقریبا هر روز مقاصد جدید اعلان وجود می کنند و رقابت شدیدی درمقاصدگردشگری روبه افزایش است  اما یکی از عواملی که باعث متمایز شدن مقصد شما با دیگر مقاصد می شود این است که مشتریان یاگردشگران درمورد خدمات و محصولات شما چه نظر وعقیده ای دارند. هتلهای بزرگ مانند هیلتون وشرایتون با در نظر گرفتن خواسته های مشتریان خود و همچنین اضافه کردن ویژگی های جدید و نوآور درخدمات، رضایت مشتریان خود را افزایش می دهند و محصولات خود را تبدیل به یک برند محبوب می کنند. گوش کردن به نظرات مشتریان و عملی کردن انتظارات آنها می تواند مشتریان را به برند شما درمدت طولانی وفادار کند و نیاز به محصولات شما درذهن مشتریان همواره ماندگار خواهد ماند.